De lokroep van de kantoorkrekel

Hoe vaak hoor je niet dat:

  • de klant centraal staat
  • continue de focus ligt op het toevoegen van meerwaarde
  • voortdurend innoveren het doel is
  • veranderingen structureel zijn en dienen te worden geconsolideerd
  • doelmatigheid van de bedrijfsvoering onverminderd actueel blijft
  • betekenisvolle waarden worden geplaatst in meerjarig perspectief

Na het typen van deze woorden krijg ik zin mijn mond met zeep te wassen. Ik geef het direct toe: dit is de slechtste inleiding die ik ooit schreef. Glashard ga ik hier voorbij aan mijn motto: als het mijn hart niet raakt, raakt het die van de lezer ook niet. En precies daarom doe ik het. Omdat de leegheid van dit kantoor- en managersjargon me juist zo raakt.

Bovenstaande zinnen komen uit mensen. Mensen die niet werkelijk volwassen willen worden. Mensen die de taal van het schoolplein waarmee ze destijds in de gratie hoopten te vallen bij klasgenootjes, verruild hebben voor de taal van de kantoortuin waarmee ze in de gratie hopen te vallen bij kantoorgenootjes. Het is napraten pur sang. Er wordt niets gezegd. Het zijn de lokroepen van kantoorkrekels die elkaar napraten in de zinderende warmte van hun salaris.

Beste vergadertijgers: als doelen zijn uw woorden niet SMART. Ze zijn noch specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch noch tijdgebonden. Uw woorden zijn geen stip aan de horizon om naar toe te reizen, maar slechts een muffe geur uit een moeras.

Beste beleidsblaters: in uw uitspraken komen de twee belangrijkste ingrediënten van ons bestaan; mensen en gevoelens, niet voor. Uw dochtertje van vijf begrijpt uw woorden niet (zoals ze ook niet begrijpt waarom papa nooit voor achten thuis is, terwijl zijn auto wel 200 km/uur kan).

Beste kantoorkrekels: u vergeet dat u werkt bij een gewoon bedrijf voor gewone mensen. U dient Houston (klik) te bellen. U heeft een probleem.

een column van jasper jobse, Foto: clement

2 Reacties
  1. Hoi Jeroen,

    Ja natuurlijk is het negatief :-) Het is een column, die bevat ‘slechts’ een kern van waarheid. Maar pel je de overdrevenheid eraf, blijft er over dat er mensen zijn die taal gebruiken die zo vaag is dat je nooit kunt zeggen: “je hebt niet gedaan wat je beloofde” of “doelen zijn niet gehaald”. De taal is ont-persoonlijkt en ont-doelt. Er wordt geen aanspraak op iets gemaakt en dan wordt het communiceren om het communiceren.
    Deze uitspraken worden meestal gedaan door mensen die iets voor ogen hebben. Die wél een doel of een taak hebben. Je schrijft het zelf ook, de woorden: afspraken, structuur en doelen. En dat is nu precies dat wat holle taal niet biedt.

    groet, Jasper

  2. Is dat niet een beetje negatief Jasper?
    In mijn visie heeft elk bedrijf zijn eigen ‘regels’ en doelen. Als iemand zich daarmee wil vereenzelvigen dan is dat zijn eigen keuze. Leiding geven aan een groep mensen betekent dat er een structuur moet worden neergezet waarbinnen men de benodigde werkzaamheden verricht. Er moeten daarvoor afspraken gemaakt worden. Hoe je deze afspraken verwoord is aan het bedrijf. Het gaat er om dat mensen zich prettig voelen in de aangeboden structuur. Er zijn verschillende doelen. Bijvoorbeeld mens gerichte doelen en zakelijke doelen. Jij belicht hier boven de zakelijke doelen. Voor elke moment is en plek. Daar bedoel ik mee dat je op verschillende momenten de juiste zaken communiceert. Zowel mens gericht als zakelijk gericht.

    Innovatie staat ook in jou lijstje en vind ik een prachtig doel. Innovatie betekend nieuwe dingen ontdekken en is erg positief. Innoveren is leren. Het gaat er meer om hoe je daar toe komt. Wat is de weg naar jou doel. Het beleven van de weg naar jou doelen op een prettige manier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *