Ze zuigt je helemaal leeg: de klager

Haar lichaam, haar auto, alles gaat kapot. En alles is mis.

Als je haar ziet aankomen, doe je altijd net of je druk bent. Maar juist dán komt ze naast je bureau staan. Ze trekt wat met haar been, beweegt haar hoofd voorzichtig van links naar rechts, en masseert haar schouder. Ze gaat zitten op je tafel en sluit even haar ogen. Ze heeft weer zo’n last, zegt ze. Maar daar gaat het niet om. Waar ze voor kwam: weet je nog, dat ze je ooit had verteld over Het Probleem? Dat ze al voorspeld had dat Het een Ding zou worden? Dat we Allemaal konden zien Aankomen dat het zou Escaleren, en dat ze nota bene nog had Gewaarschuwd, maar dat er Niks mee gedaan is, en dat uiteindelijk de klant de Dupe is, en Wij indirect natuurlijk nog het Meeste, omdat het de Continuïteit raakt van Alles wat we hier doen.

Dit is de klager.

Je kan geen kant op als ze komt. Ze kan alles wat er fout is aan de organisatie feilloos duiden. Ze heeft altijd gelijk. Ze zegt hardop dingen waarover jij al jaren niet meer durft na te denken. Alles wat je weglacht, haalt zij met de grootste precisie terug en brengt het genadeloos in het onbarmhartige licht van de werkelijkheid.

Ze kan alles wat er fout is aan de organisatie feilloos duiden

Dat kan ze ook met zichzelf. Haar lichaam, haar ouders, haar auto, de wasmachine… Ze probeert het wel, maar alles gaat altijd kapot. Uiteindelijk is iedereen alleen, lacht ze wrang. In haar ogen zie je de afgrond van een gruwelijk bestaan. Ze heeft zoveel pech de laatste tijd. Je ziet ze thuis zitten met z’n drieën – de klager, de kat en Het Probleem.

De klager is het zwarte gat, de Bermudadriehoek van het bedrijf. Iedereen in haar buurt zuigt ze helemaal leeg. Maar jou het meest. Want jij snapt haar. Je staat machteloos, je weet nooit wat je moet zeggen. Je kan haar niet laten vallen, dat voelt ze, ze heeft jouw snaar geraakt. En dus blijft ze het je vertellen.

Alles wat er fout gaat. Met alles. Met het bedrijf, met haar, met de bedrijfstak, met Nederland, met de wereld. En dus ook met jou. Overal over klagen, maar oplossingen heeft ze niet, de klager. Die moet jíj verzinnen. Anders blijft ze terugkomen.

Japke-d. Bouma is auteur van de Gids voor de kantoorjungle
‘De klager’ verscheen ook in de nrc.next carrière bijlage
Illustratie: Gijs Kast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *