Beeldtaal

Televisie is bewegend beeld. Dat is wat televisie leuk maakt. Veel nieuws dat het journaal wil brengen beweegt echter niet. Toch moet het visueel boeien, anders zap je naar een andere kanaal. Hoe breng je dan bijvoorbeeld beursnieuws in beeld? Of een fraudezaak?

Het meeste nieuws heeft niet de visuele aantrekkingskracht van een brandend kasteel met rennende brandweermannen, of een zinkend schip met de passagiers nog aan boord. Om te voorkomen dat je wegzapt, trekken televisiemakers vanalles uit de kast om je te blijven boeien. Dat gebeurd al zo lang dat er een tamelijk vaste  vorm van beeldcommuniceren is ontstaan. Kijk even naar een journaal, reportage of CNN en het is er meteen. Dit filmpje laat heel erg leuk zien hoe dat gebeurd. Het gaat over ‘niets’ en het is reuze boeiend.

Veel van deze technieken kun je ook gebruiken als je bijvoorbeeld een presentatie geeft.

Een bijdrage van Jasper JobseFoto: Flickr

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *