Gillende mannen

Er zijn veel verschillen tussen mannen en vrouwen. En allemaal hebben we ook eigenschappen van beiden. Vrouwen hebben ook mannelijke energie en mannen hebben ook vrouwelijke energie.

Een tijdje geleden schreef ik het artikel man en emoties. De manier waarop we met emoties omgaan, maar vooral hoe we denken dat we met emoties om moeten gaan is volgens mij een overblijfsel van tientallen jaren feminisme en het maatschappelijk gewoon worden van de psychotherapie.

Ik denk dat het goed is dat vrouwen experimenteren met mannelijkheid en dat mannen experimenteren met vrouwelijkheid. Het geeft je besef van wie je bent en wie je niet bent. En soms gebeuren er dan grappige dingen. Zoals de reclames van Heineken. Dat mannen emoties moeten uiten zit inmiddels zo flink in onze cultuur gebakken, dat Heineken ‘ons mannen’ er in zijn televisie reclames op aanspreekt. Een bierreclame. Bier, dat wat al eeuwen met mannen geassocieerd wordt. De Heineken reclame verteld ons dat wij mannen ‘gillen’ als ons bier koud is….

Bijzonder aan de reclame vind ik ook dat de vrouwen verstommen op het moment dat de mannen beginnen met gillen. Alsof de reclame makers willen zeggen: “mannen uitten hun emoties… en daardoor wordt er naar hen geluisterd. Wilt u dat ook? Koop dan ons bier!”

Wat ik zo fascinerend aan de reclame vind is dat de mannen zich, wat mij betreft, enigszins ‘verwijfd’ gedragen. Zo’n tien jaar geleden waren de Grolsch reclames vooral zelfstandige, intelligente mannen met een uitstraling van: “Ik heb niemand nodig, ik heb het goed met mijzelf en mijn biertje.” In de bovenstaande reclame echter is één van de mannen duidelijk gaan samenwonen en wellicht getrouwd. Deze reclame zou tien jaar geleden de plank helemaal mis slaan. En toch heeft het samen ‘gillen’ weer iets wat je ook ziet bij mannen wanneer hun club met voetbal wint. Het gaat ook over saamhorigheid.

De reclame van hierboven is al wat ouder en er kwam een nieuwe. In deze reclame gaat Heineken nog een stapje verder. In deze reclame zit zelfs een babykamer. Baby’s en bier gaan volgens mij niet goed samen, of loop ik dan alweer hopeloos achter. Heineken doet het namelijk wel, en heeft er dus geen moeite mee dat hun bier met een babykamer geassocieerd wordt.


Let ook op het feit dat de ‘tube’ zoals Heineken de buis noemt voor het gezicht van de vrouw loopt bij de trouwfoto. Dat is natuurlijk allemaal geen toeval. Hiermee word je toch weer even verteld dat het bier een mannending is. Ik ben benieuwd wanneer we bij een kratje, een pak luiers cadeau gaan krijgen…

Een bijdrage van Jasper JobseFoto: Flickr